Scaffolding Language en Scaffolding Learning biedt informatie over gestructureerde, tijdelijke ondersteuning aan studenten om hun taalvaardigheden en leerprocessen te ontwikkelen, waarbij de ondersteuning geleidelijk afneemt naarmate de student zelfstandiger wordt.
Rijke taal (v)mbo richt zich op het versterken van taalvaardigheid in het mbo door studenten actief te betrekken bij betekenisvolle en vakgerelateerde taalactiviteiten die hun taalgebruik in de beroepspraktijk verbeteren.
Het Werkvormenboekleesbevordering van Tanja de Jonge biedt praktische, creatieve werkvormen om leerlingen op een actieve en speelse manier te stimuleren tot lezen, schrijven en nadenken over taal.
Creating Cultures of Thinking van Ron Ritchhart laat zien hoe je een klaslokaal kunt ontwikkelen tot een leeromgeving waarin denken zichtbaar, waardevol en actief wordt gestimuleerd als onderdeel van de cultuur.
Het boek Volop Taal – Didactiek Nederlands voor de lagere school presenteert zeven didactische principes die helpen om eigentijds en samenhangend taalonderwijs vorm te geven (ook toepasbaar in het mbo).
Het Handboek Taalgericht Vakonderwijs van Maaike Hajer en Theun Meestringa biedt vakdocenten concrete handvatten om taalontwikkeling en vakinhoud te integreren, met aandacht voor context, interactie en taalsteun.
Het boek van Orhan Agirdag biedt inzichten in hoe scholen kunnen omgaan met etnische diversiteit en gelijke kansen, en dat doet hij in Onderwijs in een gekleurde samenleving.
Taalbewust beroepsonderwijs biedt vijf vuistregels voor het integreren van taalontwikkeling in het (v)mbo, met focus op doelgericht taalaanbod, woordenschat, interactie en feedback.
Talenbewust lesgeven geeft praktische handvatten voor het omgaan met talige diversiteit in het onderwijs, met aandacht voor het betrekken van alle talen van leerlingen in de leeromgeving.
Het boek Weten waar de woorden zijn biedt praktische schrijfopdrachten en methodieken om taalontwikkeling te stimuleren in het basisonderwijs (ook toepasbaar in het mbo).
Het boek Appreciative Inquiry van Matthijs Steeneveld biedt handvatten om positieve veranderingen te realiseren door te bouwen op sterke punten en successen binnen organisaties.
Opdat wij schrijven pleit voor een herinrichting van het schrijfonderwijs, met aandacht voor het ontwikkelen van schrijfvaardigheid als middel voor zelfexpressie en reflectie.
‘Tierelantaal‘ staat vol kleine schrijfrecepten. Over laarslappen en schaamdraken, kleurspraak en straatpoëzie, waterschrijfsels, nachtgedichten, rondélen, sokkenrijmen en meer.
Meertaligheid en onderwijs belicht de groeiende talige diversiteit in Nederland en Vlaanderen als zowel een verrijking als een uitdaging voor het onderwijs. Het boek biedt inzichten en praktische aanbevelingen van experts.
Het Grote Schrijf-Doe-Boek van Louis Stiller staat boordevol oefeningen, tips en inspiratie om een jaar lang te oefenen in alle literaire genres, van verhalen tot gedichten.